Δευτέρα, 5 Νοεμβρίου 2012

τα συμπτώματα της δυσλεξίας




Κάποια πρώτα σημάδια μπορούν να παρατηρηθούν στο νηπιαγωγείο ή ακόμα και στην προσχολική ηλικία:


- Δυσκολία στο συντονισμό αδρών και λεπτών κινήσεων. π.χ. δέσιμο κορδονιών, πήδημα με το ένα πόδι.

- Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου.

- Δυσκολία προσανατολισμού στο χώρο. π.χ. δεξί-αριστερό, μπροστά-πίσω

- Δυσκολία προσανατολισμού στο χρόνο π.χ. μπερδεύει σήμερα-χθες, χθες-αύριο, φέτος-πέρσι. Δεν έχει την "αίσθηση" του χρόνου.

- Δυσκολία μνήμης. π.χ. Ξεχνά οδηγίες, ξεχνά τα πράγματά του, δεν μπορεί εύκολα να μάθει κάτι απέξω.

- Δυσκολία να κρατήσει ρυθμό. π.χ. με παλαμάκια


Από τη στιγμή που τα παιδιά ξεκινούν το διάβασμα και τη γραφή, ουσιαστικά δηλαδή μετά τα χριστούγεννα της Α' δημοτικού, οι ενδείξεις ύπαρξης μιας μαθησιακής δυσκολίας - δυσλεξίας γίνονται πιο αισθητές και συγκεκριμένες.


Στην ανάγνωση

- Διαβάζει συλλαβιστά

- Διαβάζει "άχρωμα", βαρετά

- Χάνει το σημείο που βρίσκεται όταν διαβάζει ένα κείμενο


- Αντικαθιστά λέξεις με παρόμοιες ακουστικά

- Συγχέει γράμματα που μοιάζουν ακουστικά π.χ. βάρος αντί για φάρος

- Αλλάζει τη σειρά των γραμμάτων ή πιο συχνά των συλλαβών. π.χ. Διαβάζει μπανόλι αντί για μπαλόνι.

- Παραλείπει γράμματα ή συλλαβές

- Προσθέτει γράμματα ή συλλαβές

- Δυσκολεύεται στην ανάγνωση των δίψηφων

- Δυσκολεύεται στην κατανόηση κειμένου, δηλαδή ενώ διαβάζει δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει!


Στη γραφή

- Συγχέει τα γράμματα που μοιάζουν ακουστικά. π.χ. δ-θ, γ-χ, φ-β

- Συγχέει γράμματα που μοιάζουν οπτικά. π.χ. ο-α, β-θ, π-τ

- Παραλείπει γράμματα, κυρίως σε λέξεις με δίψηφα ή τρίψηφα σύμφωνα π.χ. παλόνι αντί για μπαλόνι, ακούδα αντί για αρκούδα, πατελόνι αντί για παντελόνι

- Προσθέτει γράμματα. π.χ. αρκρούδα αντί αρκούδα, παραρλία αντί παραλία

- Κάνει πολλά πρθογραφικά λάθη αν και γνωρίζει τους κανόνες

- Κάνει λάθη ακόμα και στην αντιγραφή

- Γράφει με λάθος σειρά τις συλλαβές μιας λέξης. π.χ. βαλέρι αντί βαρέλι

- Γράφει κολλητά τις λέξεις σε μια πρόταση π.χ. ηγάταήπιετογάλα

- Χωρίζει τις λέξεις λάθος σε μια πρόταση π.χ. παίζω με τημπα λα

- Αντιστρέφει γράμματα π.χ. ε - 3


Στα μαθηματικά

- Δυσκολεύεται να μάθει την ώρα

- Δυσκολεύεται να μάθει τις εποχές, τους μήνες και τη σωστή σειρά τους

- Δυσκολεύεται στις έννοιες χωρικού προσανατολισμού π.χ. δεξιά-αριστερά, βόρεια-νότια

- Δυσκολεύεται στην κατανόηση μαθηματικών προβλημάτων

- Συγχέει αριθμούς που μοιάζουν οπτικά π.χ. 6-9, 1-7, 3-5

- Δυσκολεύεται στην εκμάθηση πρόσθεσης και αφαίρεσης. Θέλει πολύ χρόνο για να κάνει μια απλή πράξη, δεν γίνεται αυτοματοποίηση των πράξεων.


Αν δείτε ότι τα παιδιά σας ή οι μαθητές σας εμφανίζουν κάποια από τα παραπάνω σημάδια καλό είναι να ψάξετε για ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών - δυσλεξίας ώστε να γίνει και η ανάλογη παρέμβαση. Για να έχει ένα παιδί δυσλεξία δεν χρειάζεται να παρουσιάζει OΛΑ τα παραπάνω. Επίσης το να παρουσιάζει ένα παιδί κάτι από τα παραπάνω δεν σημαίνει οπωσδήποτε ότι έχει μαθησιακές δυσκολίες!

Αναρτήθηκε από Sofia
δημοσιεύθηκε στο ιστολόγιο
Περί μαθησιακών δυσκολιών

1 σχόλιο:

  1. ΚΑΤΑΝΟΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΛΑ
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ
    (Η ΨΗΦΟΣ...ΨΗΦΟΣ...ΚΑΙ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ..ΑΝΑΡΤΗΣΗ)
    ΜΠΡΑΒΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή