Δευτέρα, 4 Μαρτίου 2013

Καλώς το καρναβάλι......

Η Αποκριά έχει τις ρίζες της πολύ βαθιά στο παρελθόν. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν γιορτές αφιερωμένες στο θεό Διόνυσο.
Ο Διόνυσος ήταν ο θεός της βλάστησης, του κρασιού, του γλεντιού και της ξενοιασιάς. Σε εκείνες τις γιορτές οι άνθρωποι ντύνονταν με περίεργες και αστείες στολές. Φορούσαν δέρματα και μάσκες ζώων και κρεμούσαν πάνω τους πολλά κουδούνια. Έπιναν κρασί, χόρευαν γύρω από φωτιές και γλεντούσαν.
Οι μεταμφιέσεις γίνονταν για να προκαλέσουν γέλιο και για να κάνουν αστεία ο ένας στον άλλο. Μεταμφιέζονταν ακόμη και για να μην τους αναγνωρίζουν, όταν ήθελαν να διαμαρτυρηθούν στον αρχηγό τους, επειδή δεν τους κυβερνούσε καλά και δίκαια.
Ο χορός είχε κι άλλο σκοπό εκτός από τη διασκέδαση. Χτυπούσαν με τα  πόδια της γη και της ζητούσαν να δώσει πλούσιους καρπούς.
Τις φωτιές τις άναβαν για να διώχνουν μακριά τους εχθρούς των ανθρώπων, των ζώων και των φυτών και για να φωτίσουν την καινούρια αρχή που φέρνει η Άνοιξη, καθώς φεύγει ο Χειμώνας.
Το φαγοπότι γινόταν επίσης για καλή αρχή και για να μη λείψει τίποτα και την υπόλοιπη χρονιά
 Ανοίγει το Τριώδιο*. Ακολουθούν τρεις χαρούμενες εβδομάδες Αποκριάς μέχρι τη Μεγάλη Σαρακοστή!
Η λέξη Αποκριά ή Καρναβάλι (λατινική προέλευση) σημαίνει αποχή από το κρέας. Πράγματι οι άνθρωποι σταματούν να τρώνε κρέας αλλά μόνο την Τρίτη εβδομάδα της Αποκριάς.
Σε παλιότερους καιρούς την πρώτη εβδομάδα, την Προφωνή, έβγαιναν στους δρόμους με ταμπούρλα και διαλαλούσαν την αρχή της Αποκριάς. Αυτό γινόταν για να φροντίσουν όλοι οι νοικοκυραίοι να προμηθευτούν τα απαραίτητα για την γιορτή (δηλαδή κρέας και κρασί).
Την δεύτερη εβδομάδα, την Κρεατινή, τρώμε κρέας. Την Πέμπτη της εβδομάδας αυτής, που την λέμε και Τσικνοπέμπτη, μπαίνουμε για τα καλά στις Αποκριές ( μασκαρέματα, χοροί, γλέντια, κέφι και παιχνίδια…). Την ονομάζουμε Τσικνοπέμπτη, γιατί αυτή τη μέρα ο καθένας «θα τσικνίσει τη γωνιά του». Θα ψήσει δηλαδή κρέας (χοιρινό) κι από τη μυρωδιά του (τσίκνα) θα μοσχοβολήσει όλο το σπίτι και η γειτονιά.
Την τρίτη εβδομάδα, την Τυρινή ή αλλιώς Μακαρονού, σταματάμε να τρώμε κρέας. Τρώμε κυρίως αυγά, τυρόπιτες, γαλατόπιτες, γιαούρτι, μακαρόνια, αγριόχορτα κτλ. Η τρίτη εβδομάδα είναι και η πιο ξέφρενη από την άποψη της διασκέδασης. Για αυτό το λόγο και η τελευταία Κυριακή της Τυρινής είναι η Τρανή Αποκριά.
Μικροί και μεγάλοι μεταμφιεσμένοι κοροϊδεύουν πρόσωπα και γεγονότα. Οι μασκαράδες τριγυρνούν όλη μέρα και νύχτα, χορεύουν, αστειεύονται και τραγουδούν. Το βράδυ συγκεντρώνονται στην κεντρική πλατεία κάθε τόπου και καίνε τον Καρνάβαλο. Ο Καρνάβαλος είναι μια κούκλα που συμβολίζει συνήθως καθετί κακό του χρόνου, που πέρασε. Με το κάψιμο του κάνουν οι άνθρωποι νέα αρχή.  
Την Καθαρή Δευτέρα οι άνθρωποι ξεχύνονται στην ύπαιθρο, πετάνε χαρταετούς, τρώνε νηστίσιμα – όπως τα θαλασσινά, τις ελιές, τον ταραμά, το χαλβά – και φυσικά λαγάνα.
Η λαγάνα είναι ένα ψωμί, το οποίο έχει φτιαχτεί βιαστικά από τις νοικοκυρές για να το πάρουν μαζί τους στην εξοχή. Είναι πλατύ, γιατί δεν έχουν χρησιμοποιήσει ούτε προζύμι ούτε μαγιά, κι έτσι δεν μπόρεσε να φουσκώσει.
Τη λέμε Καθαρή Δευτέρα, γιατί σε πιο παλιές εποχές τη μέρα αυτή οι νοικοκυρές καθάριζαν τα μαγειρικά τους σκεύη από τα λίπη. Λόγω της νηστείας δεν θα μαγείρευαν κρέας μέχρι την Κυριακή του Πάσχα.
Ακόμη λέμε ότι αυτή τη μέρα γιορτάζουμε τα Κούλουμα. Κατά μια εξήγηση Κούλουμα σημαίνει αφθονία από σαρακοστιανούς μεζέδες.

Απόκριες και ο κλόουν έχει την τιμητική του ...πίσω όμως από την γνωστή εικόνα του υπάρχουν αρκετές ιστορίες άλλες χαρούμενες και άλλες λυπημένες...ο Ανατόλ Φρανς έγραψε τη δική του ιστορία για τον κλόουν: Η Παναγία και ο κλόουν, αφού τη διαβάσαμε


Πέτρος Γκουερν ταν σπουδαος κλόουν. Τ χρόνια μως πέρασαν, γέρασε κα δν βρισκε πι δουλειά. πελπισμένος κα γι ν μ πεθάνει τς πείνας, πρε τ δρόμο γι να μοναστήρι φιερωμένο στν Παναγία. σως ο καλόγεροι ν τν φιλοξενοσαν γι λίγο.Πραγματικά, γούμενος τν κράτησε κε, γι ν κάνει κάποιο θέλημα. Πέτρος χάρηκε. Κι θελε ν εχαριστήσει τν Παναγία γι’ ατό. Δν ξερε μως γράμματα, γι ν μπορε ν διαβάζει στ μεγάλα βιβλία κα ν τς ψέλνει μνους, πως ο καλόγεροι. λλ κάτι σκέφτηκε ν κάνει κι ατός…Κι να μεσημέρι, πο ο καλογέροι σύχαζαν στ κελιά τους, Πέτρος χάθηκε. γούμενος, θέλοντας ν τν στείλει σ κάποιο θέλημα, ψαξε ν τν βρε. Τν γύρεψε παντο μ δν φαινόταν πουθενά. Κάποια στιγμ πέρασε κα μπροστ π’ τ δυτικ πόρτα τς κκλησίας κι π’ τ μεγάλο τζάμι τς ριξε μία γρήγορη ματι μέσα στν κκλησία. Κα τί ν δε! Πέτρος ταν μπρς στ μεγάλη εκόνα τς Παναγίας κι κανε τομπες κα χίλια δύο κροβατικά. Μία περπατοσε μ τ χέρια, μία σορροποσε μόνο πάνω στ να χέρι, μία κυλοσε στηριγμένος στς κρες τν ποδιν κα τν χεριν σν τροχός. γούμενος ναστατώθηκε π’ ατ πο βλεπε. Τ πέρασε γι μεγέλη σέβεια κι ταν τοιμος ν το βάλει τς φωνές.ταν κριβς στιγμ πο Πέτρος, κουμπώντας μόνο πάνω στ κεφάλι του, παιζε στ πόδια του, τ γυρισμένα πρς τ πάνω, τ παλιό του μπαστούνι τν κλόουν. Κι εχε ναψοκοκκινίσει τ γέρικο πρόσωπό του κι εχαν φουσκώσει ο φλέβες το λαιμο του κα ποτάμι τρεχε δρώτας π τ μέτωπό του.τοιμος ταν ν το βάλει τς φωνς γούμενος. Μ κείνη τ στιγμ φάνηκε Παναγία κε π τ μεγάλη εκόνα ν’ πλώνει τ χέρι της, ν σκύβει κα μ τν κρη το μανδύα της ν σκουπίζει τν δρώτα π τ πρόσωπο το Πέτρου.νατριχίασε γούμενος. Γονάτισε, σταυροκοπήθηκε κα ψιθύρισε τρέμοντας:” Συγχώρεσε μέ, Παναγία μου. σ ξέρεις ποις σ τιμ κα σ δοξάζει καλύτερα …”
αποφασίσαμε να τη ζωγραφίσουμε 




και στη συνέχεια φτιάξαμε τον κλόουν με παλιά cd ,καπάκια από μπουκάλια και χαρτοπετσέτες.




3 σχόλια:

  1. Αγαπημένα γειτονάκια,
    σας χαρίζουμε ένα βραβειάκι. Μπορείτε να το παραλάβετε από το ιστολόγιό μας στη διεύθυνση: http://tosxolikopareaki.blogspot.gr/2013/03/liebster-award.html#axzz2MedUb7VM

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα, πολύ χαρούμενο και ευχάριστο το blog σας με χρήσιμη θεματολογία! Μπράβο σε όλους σας !

    ΑπάντησηΔιαγραφή