Πέμπτη, 26 Ιανουαρίου 2012

Αισθάνομαι....μοναξιά

Άραγε τι νιώθει η Αλκυόνα που γεννάει τα αυγά της μέσα στο χειμώνα;τι περιμένει;

Μιλήσαμε για την μοναξιά μέσα από το μύθο της Αλκυόνας.Παρακολουθήσαμε το αντίστοιχο βίντεο από το youtube, με θέμα το μύθο της Αλκυόνας, είδαμε εικόνες με την Αλκυόνα ,πως ήταν πριν τη μεταμορφώσει ο Δίας σε πουλί και συζητήσαμε για τα συναισθήματά της.
Η Αλκυόνα νιώθει μοναξιά, γιατί ο θεός Δίας την μετόρφωσε σε πουλί και τον άντρα της σε όρνιο.Περιμένει να βγει ο ήλιος για να μπορέσει να γεννήσει τα αυγά της χωρίς να της πάρει ήλιος....
Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε το μύθο της Αλκυόνας.

Τρίτη, 24 Ιανουαρίου 2012

Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2012

Αισθάνομαι ....φόβο

Στα πλαίσια της θεματικής ενότητας αισθάνομαι μιλήσαμε για τον φόβο ,τι είναι αυτό που με φοβίζει  ( το σκοτάδι,οι σκιές, ο αέρας, τα τέρατα,οι μάγισσες,τα ποντίκια, οι αράχνες....).Διαβάσαμε το παραμύθι
μιλήσαμε για τα μυθικά τέρατα ,αναφερθήκαμε στη Μέδουσα και παρακολουθήσαμε τον Περσέα να δαμάζει την Μέδουσα, η οποία προκαλούσε τον φόβο σε όποιον την αντίκρυζε και τον μεταμόρφωνε σε πέτρα.



Η μάσκα του δράκου, αποτελεί μια εικαστική προσέγγιση του θέματος.




                                      

Σάββατο, 21 Ιανουαρίου 2012

ΠΙΚΠΑ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

Η ΠΑΡΑΚΑΤΩ  ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ  ΜΑΣ ΕΣΤΑΛΗ ΜΕΣΩ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΥ
  .
Γνωρίζω πως είναι δύσκολες εποχές...όποιος και εάν μπορεί ας βοηθήσει....



Αυτή είναι μία λίστα με πράγματα που χρειάζονται τα παιδάκια στο ΠΙΚΠΑ Πεντέλης...

Aς μην πετάξουμε ή ας μην κρατάμε κάποια πράγματα που αλλού είναι χρήσιμα, άσε που φτηνά κάτι από όλα θα βρούμε.



Για να γίνει πιο εύκολο μίλησα με την υπηρεσία του Αναρρωτηρίου (2132059800 Κα Γουρνάκη Ιωάννα) και είπε ότι μόνο κάλτσες, ρούχα μέχρι 5 ετών, σαλιάρες και ξυλομπογιές, τους πήγαν.

Είναι παιδιά εγκαταλελειμμένα και προς υιοθεσία, μόνα. Μας χρειάζονται.



ΑΝΑΡΡΩΤΗΡΙΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ



Α/Α Όνομα Ηλικία Νο Παπουτσιού

1. Πέτρος 20 μηνών No 21

2. Βιβή 3,5 ετών No 25

3. Χάρης 2 ετών No 23

4. Νίκος 12 μηνών Νο 20

5. Ραφαήλ 1,5 ετών No 19

6. Παναγιώτης 1,5 ετών No 20

7. Έλλη 2 ετών No 22

8. άρρεν 4 μηνών

9. Νίκος 12 μηνών Νο 18

10. Μυρτώ 2 ετών No 21

11. Αναστασία 2 ετών No 22

12. Γιώργος 8,5 ετών Νο 36

13. Σήφης 6 ετών Νο 30

14. Βαγγέλης 7 ετών Νο 31

15. Αποστόλης 4,5 ετών Νο 24

16. Αλεξάνδρα 9 ετών Νο 29-30

17. Χριστίνα 5,5 ετών Νο 24

18. Σωτήρης 5,5 ετών Νο 30-31

19. Νικόλαος 3 ετών Νο 23

20. Ρεβέκκα 2 ετών Νο 23

21. Αντώνης 2,5 ετών Νο 23

22. Αλέξανδρος 12 ετών Νο 41

23. Γιάννης 10 μηνών

24. Άρρεν 11 μηνών

25. Ανδριάννα 11 μηνών

26. Στέλλα-Ρόζα 7 μηνών

27. Ηλίας 11 μηνών

28. Νάντια 9 μηνών

29. Μαρίνος 9 μηνών

30. άρρεν 5 μηνών

31. άρρεν 7 μηνών

32. άρρεν 4 μηνών

33. άρρεν 4 μηνών

34. θήλυ 11 μηνών

35. άρρεν 7 μηνών





ΜΟΝΑΔΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ «ΑΝΑΡΡΩΤΗΡΙΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ»

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΩΡΕΕΣ ΣΕΝΤΟΝΙΑ ΜΕ ΛΑΣΤΙΧΟ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΟΥΝΙΕΣ ΣΕΝΤΟΝΙΑ ΜΕ ΛΑΣΤΙΧΟ και ΧΩΡΙΣ (ΠΑΙΔΙΚΑ - ΜΟΝΑ)

ΠΑΠΛΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΟΝΑ ΚΡΕΒΑΤΙΑ

ΠΑΠΛΩΜΑΤΑ - ΠΑΠΛΩΜΑΤΟΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΚΟΥΝΙΕΣ

ΠΕΤΣΕΤΕΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΜΠΑΝΙΟΥ

ΠΙΚΕ ΚΟΥΒΕΡΤΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΚΟΥΝΙΕΣ

ΦΟΡΜΕΣ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΑΠΟ 6 ΜΗΝΩΝ ΕΩΣ 12 ΕΤΩΝ

ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ (Νο 20 - 33)

ΚΑΛΤΣΕΣ ΑΠΟ 6 ΜΗΝΩΝ ΕΩΣ 12 ΕΤΩΝ - ΚΑΛΤΣΟΝ

ΧΑΡΤΟΝΙΑ - ΓΡΑΦΙΚΗ ΥΛΗ

ΑΦΡΟΛΟΥΤΡΑ ΚΑΙ ΣΑΜΠΟΥΑΝ ΓΙΑ ΒΡΕΦΗ, ΝΗΠΙΑ, ΠΑΙΔΙΑ

ΚΡΕΜΕΣ ΣΥΓΚΑΜΑΤΟΣ

ΤΟΣΤΙΕΡΑ

ΒΑΦΛΙΕΡΑ

ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ DVD

ΡΟΥΧΑ ΕΦΗΒΙΚΑ για αγόρι Νο14-16

ΣΑΛΙΑΡΕΣ

ΜΠΟΛΑΚΙΑ

ΚΟΥΤΑΛΑΚΙΑ

ΠΙΠΙΛΕΣ ΚΑΟΥΤΣΟΥΚ «ΤΡΕΙΣ ΤΡΥΠΕΣ»

ΚΟΥΝΙΕΣ ΨΗΛΕΣ ΓΙΑ ΒΡΕΦΗ

ΜΕΤΑΛΛΙΚΑ ΠΙΡΟΥΝΑΚΙΑ Κ ΚΟΥΤΑΛΑΚΙΑ

ΦΩΤΙΣΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΚΑ

ΑΝΤΙΟΛΙΣΘΗΤΙΚΑ ΜΠΑΝΙΟΥ

ΚΟΥΤΙΑ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ -

(ΜΕΓΑΛΑ ΜΠΑΟΥΛΑ)

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΑΛΟΡΙΦΕΡ (30-35 τμ.)



ΜΟΝΑΔΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΑΝΑΡΡΩΤΗΡΙΟ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

Τμήμα Δημιουργικής Απασχόλησης



· Χαρτόνια Α4 για εκτύπωση καρτών λευκό, μπέζ, κίτρινο, γαλάζιο

· · Τέμπερες, δακτυλομπογιές, ακρυλικές γόμες, ξύστρες, πινέζες.

· Φωτογραφικό χαρτί HP Premium Photo Paper

· Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή

· ΜΡ3 PLAYER

· I - POD

· DVD PLAYER

· Play station Nitendo

· Aσύρματες συσκευές τηλεφώνου

· Υλικά κατασκευών (πούλιες, φτερά, φυλλαράκια, αστεράκια, κορδέλες,

κουμπιά, πετονιά κ.α.)

· Κόλλες (ρευστές, στικ, ατλακόλ, κρυσταλλιζέ, glitter σε διάφορα

χρώματα) glitter χρυσό - ασημί - κόκκινο .

· Μελάνι εκτυπωτή HP μαύρο 350, έγχρωμο 351

· Μελάνι εκτυπωτή HP μαύρο 56, έγχρωμο 57

· Stickers

· Ταινίες διπλής όψεως, χαρτοταινίες, σελοτεΐπ

· Πηλός, playdo

· Χρυσόσκονες σε διάφορα χρώματα χρυσό - ασημί κόκκινο.

· Χαρτόνια κλασσικά, μεταλλιζέ, κάνσον, οντουλέ, γκοφρέ, βελουτέ,

ζελατίνες, κάνσον πουά & εμπριμέ

· Μαρκαδόροι χοντροί σε διάφορα χρώματα & σε χρυσό και ασημί.

· Κόλλες περιτυλίγματος δώρων

· Κορδέλες υφασμάτινες, ξυλοκορδέλες σε διάφορα χρώματα.

· Ριζόχαρτο σε μεγάλο μέγεθος.

· Μωρομάντηλα.

· Κορνίζες διαφόρων μεγεθών.

· CD με τραγούδια παιδικά ή κλασσική μουσική

· Πιάτα, ποτήρια για παιδικά πάρτυ

· Ποτηράκια με στόμιο

· Διαφανές αυτοκόλλητο (καλής ποιότητος)



Ευχαριστούμε εκ των προτέρων


G I A N N I S
--
Θα θέλαμε να ζητήσουμε από τη νέα μας αναγνώστρια από το Νηπιαγωγείο Αγίας Μαρίνας να  μας στείλει την ιστοσελίδα της.Ευχαριστούμε.

Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2012

Αισθάνομαι.....συνέχεια

 Μια διαθεματική προσέγγιση και των δύο τμημάτων του νηπιαγωγείου μας

                                    Η χαρά της ζωής εμπνευσμένο από τον πίνακα του Ντελωναί



αγαπάω πιό πολύ και έχω μέσα στην καρδιά μου


τα μπαλόνια με τα χαρούμενα πρόσωπα
συνδυασμός χαρούμενων χρωμάτων


αρκετή χρυσόσκονη


και να το μπαλόνι με το χαρούμενο προσωπάκι
στα μπαλόνια των παιδιών τοποθετήσαμε τις δικές τους φωτογραφίες














Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου 2012

O θυμός μοιάζει με .....

ο θυμός μοιάζει με φίδι,κακιά γυναίκα,λιοντάρι, καρχαρία,κακιά μάγισσα, αράχνη,τίγρη,κροκόδειλο,ελέφαντα,κακό άνθρωπο με τη φωτιά.....



Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2012

Ο Νάρκισσος και η Ηχώ

Άραγε τι αισθανόταν ο Νάρκισσος που αγαπούσε μόνο τον εαυτό του; Η Ηχώ τι ένιωσε όταν ο Νάρκισσος  χάθηκε στα νερά της λίμνης;Ο Νάρκισσος αισθανόταν μοναξιά ..λύπη και η Ηχώ πόνο γιατί έμεινε μόνη.









Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2012

Αισθάνομαι....

ο δρόμος της Αρετής (καλοσύνης) και ο δρόμος της Κακίας

Διαβάσαμε στα παιδιά  για την Αρετή και την Κακία και στη συνέχεια τους ζητήσαμε να μαντέψουν ποιό δρόμο διάλεξε ο Ηρακλής να ακολουθήσει,  και ποιόν θα διάλεγαν εκείνα να ακολουθήσουνε. Τα ρωτήσαμε να μας πουν με ποιό χρώμα θα χρωμάτιζαν τον δρόμο της Αρετής και με ποιό της ΚακίαςΣτη συνέχεια  , ζητήσαμε  να ζωγραφίσουν αυτά που πιστεύουν ότι υπάρχουν στο κάθε δρόμο.

Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2012

Η Βασιλόπιτά μας

Φέτος ο τυχερός που κέρδισε το φλουρί από την βασιλόπιτά μας ήταν ο Ντέβιντ από το ολήμερο τμήμα.
Ντέιβιντ σου ευχόμαστε να έχεις μια ρόδινη χρονιά και η ζωή  σου να είναι  λευκή όπως και η ζάχαρη που έχει η πίτα μας ,χωρίς λύπες και στενοχώριες,

Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2012

Αισθάνομαι ..σαν παραμύθι

     Διαβάσαμε την ιστορία με το νησί των συναισθημάτων,θυμήθηκαμε ποιά ήταν τα συναισθήματα που ζούσαν στο νησί ,( η αγάπη,η λύπη,ο πλούτος, η ευτυχία αντί για την αλαζονία μιλήσαμε για την κακία , η γνώση και η λύπη  )τα μετρήσαμε ..........
                                                                                                                                                        

 Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα. .η Αγάπη, η Ευτυχία, η Γνώση….Μια μέρα έμαθαν ότι το νησί θα βουλιάξει κι έτσι μπήκαν στις βάρκες τους κι άρχισαν να φεύγουν. Η Αγάπη ήταν η μόνη που έμεινε πίσω, ήθελε να αντέξει μέχρι την τελευταία στιγμή. Όταν το νησί άρχισε να βουλιάζει η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια. Βλέπει τον Πλούτο να περνάει με μια λαμπερή θαλαμηγό. -Πλούτε μπορείς να με πάρεις μαζί σου , ρωτάει η Αγάπη.


Όχι δεν μπορώ, απάντησε ο Πλούτος ,έχω πού χρυσάφι στο σκάφος μου και δεν υπάρχει χώρος για σένα.

Η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια από την Αλαζονία που επίσης περνούσε μπροστά της σε ένα πανέμορφο σκάφος.

Σε παρακαλώ βοήθησέ με είπε η Αγάπη

Δεν μπορώ να σε βοηθήσω Αγάπη γιατί είσαι βρεγμένη και θα μου λερώσεις το όμορφο σκάφος μου, της απάντησε η Αλαζονεία. Η Λύπη ήταν πιο πέρα και έτσι η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει από αυτήν βοήθεια.

Λύπη άσε με να έρθω μαζί σου .

Ω Αγάπη είμαι τόσο λυπημένη που θέλω να μείνω μόνη μου απάντησε η Λύπη. Η Ευτυχία πέρασε μπροστά από την Αγάπη αλλά ούτε και αυτή δεν έδωσε σημασία. Ήταν τόσο ευτυχισμένη που ούτε που άκουσε την Αγάπη να ζητά βοήθεια. Ξαφνικά άκουσε μια φωνή.

Αγάπη έλα εδώ θα σε πάρω εγώ μαζί μου. Ήταν ένας ηλικιωμένος κύριος που η Αγάπη δεν γνώριζε, αλλά ήταν γεμάτη από τέτοια ευγνωμοσύνη που ξέχασε να ρωτήσει το όνομά του. Όταν έφτασε στη στεριά ο κύριος πήρε τον δρόμο του .Η Αγάπη γνωρίζοντας πόσα χρωστούσε στον κύριο που τη βοήθησε ρώτησε την Γνώση .

Ποιος με βοήθησε ;

Ο Χρόνος της απάντησε η Γνώση.

Ο Χρόνος , ρώτησε η αγάπη. Γιατί με βοήθησε ο Χρόνος; Τότε η Γνώση χαμογέλασε και με βαθιά σοφία της είπε: Μόνο ο Χρόνος μπορεί να καταλάβει πόσο μεγάλη σημασία έχει η ΑΓΑΠΗ

τα απολαύσαμε στο βίντεο με την υπέροχη μουσική του Μάνου Χατζιδάκη


και εδω μπορείτε να δείτε το βίντεο με τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκη
 
 
και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε το δικό μας νησί των συναισθημάτων με τις πολύχρωμες βάρκες
και εδώ η  ζωγραφιά μας
 

Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου 2012

Αισθάνομαι....

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

Διαβάσαμε το παραμύθι :Ο χιονάνθρωπος και τα τριαντάφυλλα της Αθηνά-Ντάλλας-Ντάμης από τις Εκδόσεις Αιγέας  και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε οκτώ χιονανθρωπάκια.Το κάθε ένα από αυτά είχε διαφορετικό καπέλο και κασκώλ (το κάθε χρώμα αντιστοιχούσε σε ένα διαφορετικό συναίσθημα του χιονανθρώπου , όπω .λύπη,αγάπη,χαρά.....)


Σάββατο, 7 Ιανουαρίου 2012

Τι γλώσσα μου έδωσαν; Eλληνική;


Hellenic Quest λέγεται ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής εκμάθησης της Ελληνικής που το CNN άρχισε να διανέμει παγκοσμίως και προορίζεται σε πρώτο στάδιο για τους αγγλόφωνους και ισπανόφωνους.

Η μέθοδος διδασκαλίας συνίσταται στην προβολή πληροφοριών στην οθόνη του Η/Υ με ταυτόχρονη μετάδοση ήχου και κινούμενης εικόνας..



Το πρόγραμμα παράγεται από τη μεγάλη εταιρία Η/Υ Apple, o Πρόεδρος της οποίας Τζον Σκάλι είπε σχετικά: Αποφασίσαμε να προωθήσουμε το πρόγραμμα εκμάθησης της Ελληνικής, επειδή η κοινωνία μας χρειάζεται ένα εργαλείο που θα της επιτρέψει ν' αναπτύξει τη δημιουργικότητά της, να εισαγάγει καινούριες ιδέες και θα της προσφέρει γνώσεις περισσότερες απ' όσες ο άνθρωπος μπορούσε ως τώρα να ανακαλύψει.



Με άλλα λόγια, πρόκειται για μιαν εκδήλωση της τάσης για επιστροφή του παγκόσμιου πολιτισμού στο πνεύμα και τη γλώσσα των Ελλήνων.


'Αλλη συναφής εκδήλωση: Οι Άγγλοι επιχειρηματίες προτρέπουν τα ανώτερα στελέχη να μάθουν Αρχαία Ελληνικά επειδή αυτά περιέχουν μια ξεχωριστή σημασία για τους τομείς οργανώσεως και διαχειρίσεως επιχειρήσεων.



Σε αυτό το συμπέρασμα ήδη οδηγήθηκαν μετά από διαπιστώσεις Βρετανών ειδικών ότι η Ελληνική γλώσσα ενισχύει τη λογική και τονώνει τις ηγετικές ικανότητες.



Γι' αυτό έχει μεγάλη αξία, όχι μόνο στην πληροφορική και στην υψηλή τεχνολογία, αλλά και στον τομέα οργανώσεως και διοικήσεως ..



Αυτές οι ιδιότητες της Ελληνικής ώθησαν το Πανεπιστήμιο Ιρμάιν της Καλιφόρνια να αναλάβει την αποθησαύριση του πλούτου της. Επικεφαλής του προγράμματος τοποθετήθηκαν η γλωσσολόγος -Ελληνίστρια- Μακ Ντόναλι και οι καθηγητές της ηλεκτρονικής Μπρούνερ και Πάκαρι.



Στον Η/Υ Ίμυκο αποθησαυρίστηκαν 6 εκατομμύρια λεκτικοί τύποι της γλώσσας μας όταν η Αγγλική έχει συνολικά 490.000 λέξεις και 300..000 τεχνικούς όρους, δηλαδή σαν γλώσσα είναι μόλις το 1/100 της δικής μας. Στον Ίμυκο ταξινομήθηκαν 8.000 συγγράμματα 4.000 αρχαίων Ελλήνων και το έργο συνεχίζεται.



Μιλώντας γι' αυτό ο καθηγητής Μπρούνερ είπε: Σε όποιον απορεί γιατί τόσα εκατομμύρια δολάρια για την αποθησαύριση των λέξεων της Ελληνικής απαντούμε: Μα πρόκειται για τη γλώσσα των προγόνων μας. Και η επαφή μας μ' αυτούς θα βελτιώσει τον πολιτισμό μας .



Οι υπεύθυνοι του προγράμματος υπολογίζουν ότι οι ελληνικοί λεκτικοί τύποι θα φθάσουν στα 90 εκατομμύρια, έναντι 9 εκατομμυρίων της λατινικής.



Το ενδιαφέρον για την Ελληνική προέκυψε από τη διαπίστωση των επιστημόνων πληροφορικής και υπολογιστών ότι οι Η/Υ προχωρημένης τεχνολογίας δέχονται ως νοηματική γλώσσα μόνον την Ελληνική. Όλες τις άλλες γλώσσες τις χαρακτήρισαν σημειολογικές .



Νοηματική γλώσσα θεωρείται η γλώσσα στην οποία το σημαίνον, δηλαδή η λέξη, και το σημαινόμενο, δηλαδή αυτό, που η λέξη εκφράζει (πράγμα, ιδέα, κατάσταση), έχουν μεταξύ τους πρωτογενή σχέση. Ενώ σημειολογική είναι η γλώσσα στην οποία αυθαιρέτως ορίζεται ότι το αμ πράγμα (σημαινόμενο) εννοείται με το αμ (σημαίνον)..



Με άλλα λόγια, η Ελληνική γλώσσα είναι η μόνη γλώσσα της οποίας οι λέξεις έχουν πρωτογένεια, ενώ σε όλες τις άλλες, οι λέξεις είναι συμβατικές, σημαίνουν, δηλαδή, κάτι, απλώς επειδή έτσι 'συμφωνήθηκε' μεταξύ εκείνων που την χρησιμοποιούν.



ΟΛΕΣ οι λέξεις στην Ελληνική ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ, π.χ. η λέξη ενθουσιασμός = εν-Θεώ,

γεωμετρία = γη +μετρώ, προφητεία = προ + φάω, άνθρωπος = ο άναρθρων (ο

αρθρώνων λόγο).



Έχουμε δηλαδή αιτιώδη σχέση μεταξύ λέξεως-πράγματος, πράγμα ανύπαρκτο στις άλλες γλώσσες.. Τα πιο τέλεια προγράμματα Ίμυκος , Γνώσεις και Νεύτων αναπαριστούν τους λεκτικούς τύπους της Ελληνικής σε ολοκληρώματα και σε τέλεια σχήματα παραστατικής, πράγμα που αδυνατούν να κάνουν για τις άλλες γλώσσες.



Και τούτο επειδή η Ελληνική έχει μαθηματική δομή που επιτρέπει την αρμονική γεωμετρική τους απεικόνιση.



Ιδιαιτέρως χρήσιμα είναι τα ελληνικά προσφύματα ΟΠΩΣ : τηλέ , λάνδη

=...LAND, ΓΕΩ...,νάνο, μίκρο, μέγα, σκοπό....ισμός, ΗΛΕΚΤΡΟ....., κυκλο......,

ΦΩΝΟ...., ΜΑΚΡΟ...., ΜΙΚΡΟ......., ΔΙΣΚΟ...., ΓΡΑΦΟ...., ΓΡΑΜΜΑ...., ΣΥΝ...,

ΣΥΜ..., κ.λπ...



ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ : ΤΟ ΓΝΩΣΤΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ C D = COMPACT DISK = ΣΥΜΠΑΚΤΩΜΕΝΟΣ ΔΙΣΚΟΣ



Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές θεωρούν την Ελληνική γλώσσα «μη οριακή», δηλαδή ότι μόνο σ' αυτή δεν υπάρχουν όρια και γι' αυτό είναι αναγκαία στις νέες επιστήμες όπως η Πληροφορική, η Ηλεκτρονική, η Κυβερνητική και άλλες.



Αυτές οι επιστήμες μόνο στην Ελληνική γλώσσα βρίσκουν τις νοητικές εκφράσεις που χρειάζονται, χωρίς τις οποίες η επιστημονική σκέψη αδυνατεί να προχωρήσει.



Γι' αυτούς τους λόγους οι Ισπανοί Ευρωβουλευτές ζήτησαν να καθιερωθεί η Ελληνική ως η επίσημη της Ευρωπαϊκής Ένωσης διότι το να μιλά κανείς για Ενωμένη Ευρώπη χωρίς την Ελληνική είναι σα να μιλά σε έναν τυφλό για χρώματα.

Copyright © 1994-2009 Yahoo! Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.Όροι Παροχής Υπηρεσιών





Τρίτη, 3 Ιανουαρίου 2012

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ


ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ :<< Ο ΜΗΝΑΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ>>


Όταν ο κόσμος έχει μεράκι, φτιάχνει σπουδαία πράγματα. Το project σχεδίασε και υλοποίησε η συνάδελφος Ειρήνη Βασιλειώτου από το 33ο Δημοτικό Πειραιά και θεωρώ ότι είναι εξαιρετικό για τις ηλικίες των παιδιών στα οποία απευθύνεται.



Επιλογή θέματος



Το σχέδιο εργασίας που θα αναπτύξω είναι βασισμένο σ' ένα σχέδιο που εφάρμοσα με μαθητές της Α΄ τάξης, στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης τον πρώτο χρόνο εφαρμογής της στα σχολεία της χώρας.



Οι συνθήκες ήταν πολύ ευνοϊκές.: μια διευθύντρια ανοιχτή σε κάθε καινοτόμα πρόταση, ένας σύμβουλος υποστηρικτικός, συνάδελφοι συνεργάσιμοι ,γονείς πρόθυμοι, αλλά κυρίως μαθητές χαρούμενοι, δημιουργικοί, με δίψα για μάθηση και δράση . Σχέσεις αυθεντικής επικοινωνίας. Έχοντας εμπειρία επτά χρόνων στο πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ ,δέχτηκα με ανακούφιση, την ένταξη της Ε.Ζ. στο ωρολόγιο πρόγραμμα, ως «άλλοθι» γι’ αυτό που πάντα πίστευα , στη μάθηση ως μια ευχάριστη δημιουργική διαδικασία. Η αίθουσα της τάξης ήταν μεγάλη και φωτεινή, με γωνιές δραστηριοτήτων, μοκέτα και μαξιλάρια, ποικιλία υλικών και μέσων.



Πλησίαζαν Χριστούγεννα και οι μαθητές ήξεραν πια να διαβάζουν και να γράφουν, ήξεραν να συνεργάζονται κυρίως εταιρικά και σπανιότερα σε ομάδες των τριών και των τεσσάρων.



Κατακλυζόμουν καθημερινά με απορίες τους για το χρόνο που τελειώνει και το νέο που έρχεται. Έτσι προέκυψε το πρώτο μας σχέδιο με θέμα « Ιανουάριος, ο πρώτος μήνας του χρόνου». Θεωρήσαμε ότι το θέμα προσφέρεται για σχέδιο εργασίας και έχει ενδιαφέρον, γιατί ο χρόνος γενικά είναι το καθημερινό πλαίσιο μέσα στο οποίο ζούμε, αναπτυσσόμαστε και κινούμαστε και ο κάθε μήνας επηρεάζει πολλούς τομείς της ζωής μας.



Ήταν πρόκληση για μένα να εφαρμόσω τόσο νωρίς ,σε παιδιά της πρώτης τάξης, ένα σχέδιο και να πετύχουν οι στόχοι που θα τίθεντο.



Πρωταρχική μου σκέψη ήταν εμψυχώνοντας τους μαθητές μου ,να τους «μυήσω» σε συνεργατικές και ερευνητικές μεθόδους, μέσα σε συνθήκες εξατομικευμένης υποστήριξης και φθίνουσας καθοδήγησης, να ξετυλίξω τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους ,παράγοντας γνώση με βιωματικό τρόπο.



Γιατί ,όπως λέει ο Rogers, <<Δώστε περισσότερη έμφαση στη διαδικασία, παρά στη στατική γνώση, είναι ο μόνος στόχος που έχει νόημα στην εκπαίδευση του μέλλοντος>>.



Κατά τον προγραμματισμό αποφάσισα να συμπεριλάβω περισσότερο καλλιτεχνικές δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης , ώστε το « ταξίδι» να είναι όμορφο και το ενδιαφέρον να διατηρηθεί αμείωτο.



Το σχέδιο εκείνο αποτέλεσε σχέδιο- πρότυπο-οδηγός για τα επόμενα.



Σήμερα, γυρίζοντας πίσω το χρόνο σ’ εκείνο το πρώτο σχέδιο, έχοντας μεγαλύτερη εμπειρία και γνώσεις, το βλέπω «με μια άλλη ματιά», επαναπροσδιορίζω ρόλους και πρακτικές και το εμπλουτίζω με νέα στοιχεία.



ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ



Προσδιορίζονται δυνητικά οι γενικοί σκοποί, συνυπολογίζοντας τη



φύση του αντικειμένου, τη δημογραφία της τάξης , την ηλικία και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, το διαθέσιμο χρόνο, την υλικοτεχνική υποδομή.



Αποφασίζουμε να κινηθούμε στη φιλοσοφία που θέλει:



-το μαθητή στο κέντρο της δράσης, με ανάληψη πρωτοβουλίας και ρόλων που θα προάγουν την προσωπική του ανάπτυξη



- την ομαδική εργασία ως κοινωνικό πλαίσιο μάθησης ,εξοικείωση με τις αρχές και τις δομές της



-τη σύσφιξη σχέσεων όλων των εμπλεκομένων



- την απλότητα στη διατύπωση των στόχων, ώστε η υλοποίηση να είναι εφικτή



- τη διερεύνηση της συστημικής σχέσης των πραγμάτων, στην περίπτωσή μας σχέση μεταξύ μηνών, εποχών ,ζωής ανθρώπων, ζώων, φύσης



-τη σύνδεση της σχολικής με την εξωσχολική ζωή και της επιστημονικής με τη βιωματική γνώση



- την ενημέρωση και εμπλοκή γονέων, άλλων δασκάλων, εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και εξωσχολικών προσώπων και φορέων



ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ



Να συνειδητοποιήσουν τη ημερολογιακή σχέση έτους, εποχών, μηνών, ημερών και τη συστημική τους σχέση με πολλούς τομείς της ανθρώπινης δράσης .Να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες γνώσεις και δεξιότητές τους να τις εμπλουτίσουν ώστε να είναι ικανοί να τις μεταφέρουν στην καθημερινή τους ζωή για τη λύση προβλημάτων.



ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ



• Γνωστικοί: Να μάθουν για το χρόνο, τις εποχές, τους μήνες. Παράλληλα να κατανοήσουν και να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του χρόνου, της διαδοχής και της διάρκειας ώστε να αξιοποιήσουν τον καθημερινό τους χρόνο μέσα από τα γεγονότα και το συμβολισμό τους. Να γνωρίσουν , ειδικότερα ,το Γενάρη και όσα συμβαίνουν κατά τη διάρκειά του (αγροτικές ασχολίες, ήθη , έθιμα, εορτές). Να διακρίνουν πώς οι καιρικές συνθήκες και οι χρονικές συγκυρίες επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων, των ζώων, των φυτών στη χώρα μας και σε άλλες χώρες. Να μάθουν παροιμίες, τραγούδια και μύθους για το Γενάρη.



• Διαδικαστικοί: Να δημιουργηθεί ευχάριστη και φιλική ατμόσφαιρα στην τάξη που θα αναπτύξει την κριτική και δημιουργική σκέψη και θα δώσει την ευκαιρία σε όλα τα παιδιά για ελεύθερη έκφραση, επικοινωνία και εποικοδομητική συζήτηση. Να συλλέγουν και να επεξεργάζονται δεδομένα. Να διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές, να συσχετίσουν, να συγκρίνουν, να γενικεύουν και να εκφράζονται με πληρότητα. Να αξιολογήσουν την εργασία.



• Αξιακοί: Να μυηθούν σε αξίες όπως το συνεργατικό πνεύμα, η αυτενέργεια, η αυτοπεποίθηση.Να αισθανθούν τη χαρά της δημιουργίας. Να αποκτήσουν ενδιαφέρον για την εκπόνηση και άλλων σχεδίων. Να αποκτήσουν θετική αντίληψη για το χρόνο και τη ζωή γενικότερα..



Επιδιώξεις : Η συστηματική μελέτη του Γενάρη να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τον τρόπο προσέγγισης και μελέτης και των υπόλοιπων μηνών.



Δραστηριότητες



<< Για να μάθεις οτιδήποτε γρήγορα και αποτελεσματικά πρέπει να το δεις, να το ακούσεις και να το αγγίξεις .>> "Tony Stockwell



Οι δραστηριότητες ενεργοποιούν τους πολλαπλούς τύπους νοημοσύνης, σύμφωνα με τη θεωρία του Gardner. Θα είναι διαθεματικές και θα εμπλέκουν και άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως τη Γλώσσα, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, τα Μαθηματικά, τη Γυμναστική, τη Μουσική, τα Εικαστικά, τη Μυθολογία..



Με κριτήρια την ηλικία των παιδιών, τη φύση του θέματος ,το γενικό σκοπό, το χρονοδιάγραμμα, αποφασίζουμε οι δραστηριότητες να είναι ευχάριστες, μέτριας δυσκολίας και κυρίως βιωματικές, αισθητικές παρά ακαδημαϊκές γνωσιο- κεντρικές .



Θα είναι δραστηριότητες:



- Προφορικού λόγου: συζήτηση, διάλογος, ανακοίνωση, αφήγηση



- Γραπτής, δημιουργικής έκφρασης : κατασκευή ποιήματος , σύνθεση και εικονογράφηση ιστορίας , δημιουργία λεξικού (γλωσσάρι), σταυρόλεξο, κόμικς, κολλάζ εικόνων



- Δημιουργικής ανασύστασης: παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση, μουσικο-κινητική απόδοση, παντομίμα, θεατρική παράσταση



- Κατασκευές: δημιουργία μακέτας, πηλοπλαστική, πλαστελίνη,



- Δράσης: απλά πειράματα, επισκέψεις



Μέσα –Πηγές- Υλικά



Η τάξη είναι οργανωμένη σε « γωνιές »



-Καλλιτεχνική γωνιά:: υλικά ζωγραφικής , κατασκευών και καλλιτεχνικής έκφρασης (χρώματα, μαρκαδόροι, «άχρηστα» υλικά, χαρτιά, χαρτόνια , κουτιά παπουτσιών, πλαστελίνη, πηλός, ψαλίδια, κόλλες κ.ά.)



Διάφορα υφάσματα για θεατρικό παιχνίδι, αυτοσχέδια όργανα



-Βιβλιο-γωνιά :Βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, χάρτης Ελλάδας, υδρόγειος σφαίρα, φωτογραφίες, ημερολόγια, ρολόι τοίχου



-Οπτικο-ακουστική γωνιά : ανακλαστικό προβολέα, laptop τάξης, δημοσιογραφικό κασετόφωνο, φωτογραφική μηχανή, βιντεοκάμερα



-ΓΟΝΕΙΣ: προσφέρουν πληροφορίες και υλικά



Μεθοδολογία



Εργασία σε ομάδες, συλλογική εργασία, ατομική εργασία, διάλογος,



συζήτηση, διήγηση, θεατρικό παιχνίδι, δραματοποίηση, συνέντευξη, πείραμα



Οι ομάδες θα είναι εταιρικές, στις περισσότερες δραστηριότητες, σε κάποιες περιπτώσεις θα είναι των τεσσάρων και σε αρκετές θα λειτουργήσει όλη η τάξη ως ομάδα. Έχει προηγηθεί μάθημα στη Μ.τ.Π. στην ενότητα «Γινόμαστε ομάδα και ερευνούμε» και έχουν εργαστεί σε ομάδες αρκετές φορές. Έχουν γίνει ασκήσεις πρώτης γνωριμίας και έχει φτιαχτεί το κοινωνιόγραμμα της τάξης.



Για την επιλογή των ζευγαριών στις εταιρικές ομάδες θα πραγματοποιηθεί ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που έχει τίτλο



« ΒΡΕΙΤΕ ΤΟ ΤΑΙΡΙ ΣΑΣ» Ο συντονιστής ανακατεύει και σκορπάει στο πάτωμα, στο κέντρο της ομάδας, κάρτες που έχει ετοιμάσει από πριν. Στις κάρτες έχει γράψει διαφορετικά ονόματα και αντικείμενα που γενικά ταιριάζουν μεταξύ τους και αποτελούν ζευγάρι,



π.χ. μανταρίνι και πορτοκάλι , μπρόκολο και κουνουπίδι , αλάτι και πιπέρι, ήλιος και φεγγάρι, λάδι και ξίδι , κ.λ.π.



Κάθε μέλος διαλέγει μια κάρτα και ψάχνει να βρει το ταίρι του .



Διάρκεια



Υπολογίζεται να ξεκινήσει τέλος Δεκέμβρη και να ολοκληρωθεί τέλος Γενάρη



Εξακτίνωση του θέματος



Η εξακτίνωση έχει τη μορφή αραχνογράμματος . Η φύση του θέματος παραπέμπει σε διαθεματικές προεκτάσεις στο πλαίσιο των μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος., χωρίς αυτό να είναι περιοριστικό, εφόσον κριτήρια για τις τελικές επιλογές είναι τα μαθητικά ενδιαφέροντα , ο γενικός σκοπός και οι πολιτιστικές τάσεις.







Κριτήρια αξιολόγησης



Η αξιολόγηση του προγράμματος γίνεται για να φανεί



Η επίτευξη των στόχων.



Η ικανοποίηση των μαθητών, από την εκτέλεση της εργασίας.



Να φανούν τυχόν αδυναμίες και παραλείψεις και να γίνει διόρθωση. Ο δάσκαλος παρατηρεί τους μαθητές την ώρα της εργασίας και καταγράφει στο ημερολόγιό του: το βαθμό ανταπόκρισης στην εργασία, το βαθμό κατανόησης των κειμένων, τον τρόπο συνεργασίας, τον τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων, τις αλλαγές στην συμπεριφορά τους, τον τρόπο που συλλέγουν και επεξεργάζονται πληροφορίες. Κάνει ερωτήσεις στα παιδιά για τον τρόπο που εργάστηκαν, για τις δυσκολίες που συνάντησαν, για το πώς σκέφτονται να συνεχίσουν , για το τι προβλέπουν και τι προτείνουν. Αξιολογεί τα προϊόντα που παρήγαγαν οι μαθητές: γραπτού πολυτροπικού λόγου, προφορικού λόγου, καλλιτεχνικής έκφρασης, κατασκευές, δράσεις..



Η αξιολόγηση του προγράμματος μπορεί να γίνει σε τρεις φάσεις:



· Αρχική αξιολόγηση (Διερεύνηση) : με ελεύθερη συζήτηση αξιοποιούνται οι υπάρχουσες γνώσεις, οι στάσεις, οι απόψεις και οι δυνατότητες σχεδιασμού και υλοποίησης του προγράμματος.



· Διαμορφωτική αξιολόγηση: με παρατήρηση της πορείας του προγράμματος και του ενδιαφέροντος των παιδιών, αναπροσαρμόζεται το χρονοδιάγραμμα και επανεξετάζονται οι στόχοι.



· Τελική αξιολόγηση: με παρουσίαση του προγράμματος, αυτό-αξιολόγηση των μαθητών, προφορικές και γραπτές εργασίες, κατασκευές, έκδοση υλικού. Κατόπιν μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα και να γίνουν προτάσεις .



Περιγραφή Μεθοδολογίας - Διαδικασίας , αναλυτικά



1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ. Γνωριμία με τον Ιανουάριο. «Γύρω γύρω οι μήνες όλοι, η ζωή ένα περιβόλι, άνθη, χιόνια και βροχή, κάθε χρόνο απ’ την αρχή…» (Λιλιπούπολη)



Με αφορμή αυτούς τους στίχους στην Ενότητα 4. «Πώς αλλιώς μετράω το χρόνο» του βιβλίου της Μ.τ.Π. και αφού ακούσουμε το τραγούδι «12 μήνες αθλητές» (στ. Μ. Κριεζή, μουσ. Μ. Χατζηδάκης), ξεκινάει συζήτηση για τον κύκλο του χρόνου, τις εποχές και ειδικότερα το χειμώνα και τους μήνες. Γίνεται παραλληλισμός με άλλους κύκλους, κύκλος της ζωής , κύκλος του νερού . Ο δάσκαλος καρφιτσώνει στο φελλοπίνακα καρτέλα με τη λέξη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ και οι μαθητές καλούνται να την προσεγγίσουν αισθητηριακά και με φαντασία. Ανακοινώνουν εικόνες που τους έρχονται στο νου, μυρωδιές, γεύσεις, χρώματα, κ.ά. (καταιγισμός ιδεών). Στη συνέχεια σε καρτέλες που τους μοιράζονται γράφουν μια λέξη σχετική με το θέμα. .Οι καρτέλες τοποθετούνται γύρω από την κεντρική και έτσι δημιουργείται ένας εννοιολογικός χάρτης. Γίνεται συζήτηση για τις γιορτές που πλησιάζουν. Ανακαλούν βιώματά τους και μιλούν γι’ αυτά. Αναφέρουν το μήνα των γενεθλίων τους. Παρατηρούν απ’ το παράθυρο της τάξης τον ουρανό, τον καιρό, τα πουλιά, τα δέντρα, τα βαριά ρούχα που φοράμε. Αποφασίζουμε να χωριστούν σε ομάδες ,να ρωτήσουν τους γονείς, τη γιαγιά και τον παππού και να φέρουν υλικό:



· Παροιμίες, ήθη και έθιμα



· Φωτογραφίες και αποκόμματα εφημερίδων για τον καιρό



· Διάφορα ημερολόγια τοίχου



· Παραμύθια, ιστορίες και τραγούδια



Στο λεξικό της τάξης αναζητούμε στο - Ι- τη λέξη Ιανουάριος ή Γενάρης. Διαβάζουμε για την αρχαία ονομασία του (μήνας Γαμηλιών) και για το πού οφείλεται το σημερινό του όνομα ( Ιανός- Ρωμαίος αυτοκράτορας). Γίνεται ατομική εργασία προσωποποίησης και ζωγραφικής της λέξης ΓΕΝΑΡΗΣ σε φύλλα Α4 που τους μοιράζονται (παράρτημα 1)



Θέμα: Ο πρώτος μήνας του χρόνου « Όλοι στη σειρά» άσκηση σειροθέτησης και αντιστοίχησης στα Μαθηματικά. (παράρτημα 2) «Βρίσκω τη σειρά μου» παιχνίδι στη Γυμναστική, όπου κάθε μαθητής παίρνει το όνομα ενός μήνα ,σκορπίζονται οι μήνες στην αυλή και πρέπει να μπουν στη σειρά σύμφωνα με τη θέση τους μέσα στο χρόνο π.χ. Ιανουάριος- 1ος , Φεβρουάριος- 2ος κ.λ.π. «Οι εποχές του χρόνου» θεατρικό παιχνίδι και παντομίμα σε ομάδες. Κάθε εποχή παρουσιάζει τους μήνες της. «Ζωγραφική του χειμώνα» ατομικό ελεύθερο σχέδιο (παράρτημα 3)



Θέμα: Ο καιρός το χειμώνα Επίσκεψη σε κοντινό μας πάρκο. Συζήτηση για τη χειμερία νάρκη και αφήγηση του παραμυθιού της Δανάης Ζάνου «Το βατράχι» και της Ζωής Κανάβα «Ο Σαλίγκαρος βγαίνει αμαξάδα». Παρουσίαση ημερολογίων απ’ την ομάδα που τα συγκέντρωσε , συζήτηση για δύο συγκεκριμένα, της UNISEF (διαπολιτισμική αγωγή) και ένα με έργα τέχνης σπουδαίων ζωγράφων ( οι μαθητές «περπάτησαν» μέσα στους πίνακες). Κατασκευή δικού μας ημερολογίου τοίχου του Γενάρη, σε χαρτόνι του μέτρου, με καθημερινή καταγραφή γεγονότων, εορτών, καιρού. Χρήση συμβόλων (σύννεφο, βροχή κ.ά.) που προτείνει κάθε ομάδα. Ορίζονται υπεύθυνοι ημερολογίου (παράρτημα 4) Παρουσίαση αποκομμάτων εφημερίδων και περιοδικών σχετικά με τον καιρό, απ’ την ομάδα που τα συγκέντρωσε. Προφορική ανακοίνωση δελτίου καιρού καθημερινά από άλλο ζευγάρι μαθητών κάθε φορά. Ομαδική σύνθεση δελτίων καιρού. (παράρτημα 5) Συζήτηση για την επίδραση του καιρού σε διάφορους επαγγελματίες (στην πόλη, στο χωριό) και για τον καιρό σε άλλες χώρες , παράδειγμα η Αυστραλία Παρουσιάζονται φωτογραφίες απ’ την ομάδα που τις συγκέντρωσε. «Το βροχόμετρο » απλό πείραμα μέτρησης της στάθμης της βροχής (παράρτημα 6)



Θέμα: Αλκυονίδες μέρες Διήγηση του μύθου της Αλκυόνης. Κατασκευή φωλιών (πηλοπλαστική)



Θέμα: Το χιόνι «Το σκηνικό του χιονιού » εταιρικές ομάδες δημιουργούν μακέτα (με κουτιά παπουτσιών και διάφορα υλικά) που αναπαριστά χιονισμένο τοπίο στην πόλη ή στην εξοχή (παράρτημα 7) . Διαβάζουν το ποίημα «Ο Χιονάνθρωπος» της Έλλης Αλεξίου και « Τα παιχνίδια του αγέρα» της Ντίνας Χατζηνικολάου, από το ανθολόγιο, σελ. 74. και σελ. 85. « Το χιόνι »σύνθεση ποιήματος με δοσμένη ρίμα, από ζευγάρια μαθητών. Δημοσίευση στη εφημερίδα του σχολείου και έκδοση ποιητικής συλλογής.« Εκδρομή στα χιόνια » ομαδική σύνθεση ιστορίας (βασισμένο σε ιδέα του Γ. Παπαγρηγορίου στον Οδηγό για την εφαρμογή της Ε.Ζ.). Ένας μαθητής φοράει ένα κασκόλ και ξεκινάει μια φανταστική ιστορία. Στη συνέχεια το παραδίνει σε άλλο παιδί που συνεχίζει. Στο μεταξύ ο δάσκαλος καταγράφει, σημειώνει δίπλα το όνομα του μαθητή και η διαδικασία συνεχίζεται με τη συμμετοχή όλων των μαθητών. Κάθε εταιρική ομάδα ζωγραφίζει ένα τμήμα της ιστορίας ακολουθώντας το χρονικό άξονα της ιστορίας. Τοποθετούνται σε ταμπλώ με τη σειρά. (παράρτημα 8 και 9)



Θέμα: Ρούχα που φοράμε το χειμώνα « Τι να φορέσω »απλό πείραμα για την αντοχή διαφόρων υφασμάτων. Υλικά: νερό ,ύφασμα βαμβακερό, μάλλινο, χοντρό και λεπτό πλαστικό (παράρτημα 10) . Ζωγραφική ομπρέλας υπό τους ήχους της μουσικής σύνθεσης του Vivaldi «Χειμώνας».



Θέμα: Τα φρούτα του χειμώνα Επίσκεψη στη λαϊκή αγορά κοντά στο σχολείο. Συνέντευξη από μανάβηδες. Κάθε ομάδα διατυπώνει μια ερώτηση και οι απαντήσεις καταγράφονται στο δημοσιογραφικό κασετόφωνο της τάξης για να να απομαγνητοφωνηθούν αργότερα στο σχολείο. Έχει προηγηθεί συζήτηση για τους κανόνες της συνέντευξης. Αγορά φρούτων και Παρασκευή φρουτοσαλάτας στο σχολείο. Συζήτηση για τη διατροφική αξία φρούτων και λαχανικών (Αγωγή Υγείας). « Η φρουτιέρα του χειμώνα »ομαδική κατασκευή με πλαστελίνη.



Θέμα: Γιορτές, ήθη , έθιμα , παροιμίες Παρουσίαση και αναπαράσταση στην τάξη ,απ’ τις ομάδες, των εθίμων: «το σπάσιμο του ροδιού» , «το ποδαρικό», «οι καλικάντζαροι». Δημοσίευση στη σχολική εφημερίδα.. Καλούμε στην τάξη δυο μητέρες από την Αλβανία και τη Ρωσία και μας μιλούν για τα δικά τους έθιμα (διαπολιτισμική αγωγή). Η τάξη συμμετέχει με το θεατρικό σκετς «Οι Καλικάντζαροι» στη χριστουγεννιάτικη γιορτή του σχολείου. Τραγουδούν παραδοσιακά κάλαντα στους γονείς, στη διευθύντρια και σε όλα τα τμήματα του σχολείου. Διήγηση της ιστορίας της βασιλόπιτας. Κόψιμο βασιλόπιτας στην τάξη . Καταγραφή παροιμιών που συγκεντρώθηκαν και συζήτηση. (παράρτημα 11)



Θέμα: Οι σκανταλιές του Γενάρη Παρουσίαση και αφήγηση των παραμυθιών «Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες» της Χρ. Καραϊσκου και «Τα παιδιά του Χειμώνα» της Ανδρουτσοπούλου. Δραματοποίηση των παραμυθιών.



Θέμα: Του Γενάρη το φεγγάρι «Του Γενάρη το φεγγάρι » εκμάθηση του τραγουδιού και απόδοση από τους μαθητές , με κινήσεις και αυτοσχέδια μουσικά όργανα (άδεια κουτιά αναψυκτικών που έχουν γεμίσει με όσπρια). (παράρτημα 12) « Ιστορία στη βροχή » κόμικς- άσκηση σειροθέτησης (να βάλουν στη σωστή χρονική σειρά της εικόνες) (παράρτημα 13)



Θέμα: Το Γλωσσάρι του Γενάρη Συγκέντρωση λέξεων σχετικών με το Γενάρη και καταγραφή τους σε χαρτόνι του μέτρου (γλωσσάρι). Ανάρτηση στη γωνιά βιβλιοθήκης (παράρτημα 14). « Το σταυρόλεξο του Γενάρη » μοιράζεται φωτοτυπία και λύνεται το σταυρόλεξο σε ατομική βάση. Οι μαθητές αυτό-αξιολογούνται συγκρίνοντας τις λύσεις του σταυρολέξου με το λυμένο σταυρόλεξο που έχει στο μεταξύ αναρτηθεί στον πίνακα..(παράρτημα 15)



Σημείωση: αρκετές ιδέες για δραστηριότητες είναι βασισμένες στα: -«Βροχές κάθε λογής» , Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ -Το ελληνικό Δωδεκαήμερο , Μουσείο Μπενάκη για το ΜΕΛΙΝΑ



Παρουσίαση του έργου στους γονείς. Έκθεση εικαστικών.



<<Το άτομο δημιουργεί πρωταρχικά επειδή νιώθει ικανοποίηση και μέσα απ’ αυτή τη συμπεριφορά αυτοπραγματώνεται. Όταν δημιουργήσει θέλει να μοιραστεί αυτή τη χαρά και με άλλους >> (Rogers)



Παρουσίαση απ’ τη δασκάλα του ολοκληρωμένου σχεδίου στους γονείς ( C.D-ROM σε power point, ένθετο στο τέλος της εργασίας).Συζήτηση. Παρουσίαση απ’ τους μαθητές των καλλιτεχνικών τους δημιουργιών: Μακέτες , πηλοπλαστική , κατασκευές με πλαστελίνη, ποιητική συλλογή, την ιστορία που συνέθεσαν και ζωγράφισαν ,άλλες ζωγραφιές..





Δημσιεύθηκε στην σελίδα Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ