Μ ετην έναρξη της νέας χρονιάς το νηπιαγωγείο μας θα συμμετάχει στο πρόγραμμα της Κοινότητας Out of Eden Learn, η οποία είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα , σχεδιασμένη από την ερευνητική ομάδα του project Zero του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ.Είναι ένα δωρεάν ηλεκτρονικό
πρόγραμμα για παιδιά και νέους ηλικίας 3-19 ετών στο οποίο έχουν πάρει μέρος
μέχρι σήμερα περισσότεροι από 20.000 μαθητές σε 57 χώρες. Στην εξειδικευμένη
πλατφόρμα κοινωνικών μέσων της Out of Eden Learn, οι μαθητές παρόμοιων ηλικιών
από διαφορετικά γεωγραφικά και κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα σε όλο τον
κόσμο, συναντιούνται και ανταλλάσσουν συλλογικές εμπειρίες μάθησης.
Το πρόγραμμα Out of Eden Learn προσφέρει πολλές εκπαιδευτικές εμπειρίες ή "μαθησιακές διαδρομές", σχεδιασμένες γύρω από τρεις ευρύτερους μαθησιακούς στόχους:
4. Αφορά ιστορίες της γειτονιάς από παλιά. Περιλαμβάνει μια συνέντευξη με έναν παππού που μεγάλωσε εδώ γύρω, και που μπορεί να αποδοθεί είτε ως κείμενο, είτε ως βίντεο κλπ. Η προετοιμασία των ερωτήσεων γίνεται από τα παιδιά.
Λία Σιαμέτη-Χρυσούλα Σκλαβενίτη
Το πρόγραμμα Out of Eden Learn προσφέρει πολλές εκπαιδευτικές εμπειρίες ή "μαθησιακές διαδρομές", σχεδιασμένες γύρω από τρεις ευρύτερους μαθησιακούς στόχους:
1.
να
ενθαρρύνει το μαθητή να παρακολουθεί προσεκτικά τον κόσμο γύρω του και να
ακούει προσεκτικά τους άλλους
2.
να ανταλλάσσει τις
ιστορίες που βιώνει και τις εμπειρίες του με τους φίλους του από τα άλλα
σχολεία του κόσμου
3.
να προσπαθούν να συνδέουν
τις δικές τους ιστορίες με τις μεγαλύτερες πανανθρώπινες ιστορίες που
εξελίσσονται γύρω μας
Το Out of Eden
Learn ξεκίνησε το 2013 σαν μια πειραματική συνεργασία με τον δημοσιογράφο και
τον καθηγητή του National Geographic, Paul Salopek, ο οποίος έχει ξεκινήσει
έναν "περίπατο 'Out of Eden'" των 21.000 μιλίων, ακολουθώντας τα
αρχαία μονοπάτια της ανθρώπινης μετανάστευσης. Καθόλη τη διάρκεια του
προγράμματος παρακολουθούμε παράλληλα με
το δικό μας ταξίδι και το ταξίδι του Paul Αυτός άλλωστε θα
αποτελέσει και την αφετηρία μας στο πρώτο βήμα που θα κάνουμε.
Έχει εξελιχθεί
σε ένα ελπιδοφόρο μοντέλο για την προώθηση διαπολιτισμικών ερευνών και
ανταλλαγών ιδεών και αντιλήψεων, δίνοντας δύναμη και βάση στην τοπική και
παγκόσμια αφήγηση.
Το Out of Eden Learn είναι επίσης ένα ενεργό ερευνητικό πρόγραμμα που εξετάζει θέματα όπως οι μαθησιακές αντιλήψεις για τον πολιτισμό, ο χαρακτήρας των διαδικτυακών αλληλεπιδράσεών τους και το πόσο πολύ μας βοηθά στη μάθηση και την αντίληψη του κόσμου το να μάθουμε να παρατηρούμε κάθε λεπτομέρεια του κόσμου γύρω μας.
Το Out of Eden Learn είναι επίσης ένα ενεργό ερευνητικό πρόγραμμα που εξετάζει θέματα όπως οι μαθησιακές αντιλήψεις για τον πολιτισμό, ο χαρακτήρας των διαδικτυακών αλληλεπιδράσεών τους και το πόσο πολύ μας βοηθά στη μάθηση και την αντίληψη του κόσμου το να μάθουμε να παρατηρούμε κάθε λεπτομέρεια του κόσμου γύρω μας.
Πώς
λειτουργεί:
Το Out of Eden
Learn είναι ένα δωρεάν ηλεκτρονικό πρόγραμμα για μαθητές ηλικίας 3-19 ετών. Το
πρόγραμμα ομαδοποιεί τους σπουδαστές της ίδιας ηλικίας από διαφορετικά
γεωγραφικά και κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα μαζί για εμπειρίες συλλογικής
μάθησης.
Αρχικά θα σας
δοθεί μια υπεύθυνη δήλωση για το αν επιθυμείτε το παιδί σας να πάρει μέρος στο πρόγραμμα ή όχι. Σαφώς τα στοιχεία
και φωτογραφίες των παιδιών δεν ανεβαίνουν σε καμία πλατφόρμα, παρά μόνο τα
έργα που θα δημιουργήσουμε κατά τη διάρκεια του προγράμματος και τα συνοδευτικά
κείμενά τους.
Ως εκπαιδευτικοί, έχουμε δημιουργήσει έναν δωρεάν λογαριασμό στην πλατφόρμα. Έχουμε προσθέσει την τάξη μας από την άποψη ότι είμαστε δάσκαλοι σε μαθητές συγκεκριμένης ηλικίας και περιοχής.
Ως εκπαιδευτικοί, έχουμε δημιουργήσει έναν δωρεάν λογαριασμό στην πλατφόρμα. Έχουμε προσθέσει την τάξη μας από την άποψη ότι είμαστε δάσκαλοι σε μαθητές συγκεκριμένης ηλικίας και περιοχής.
Δίνουμε ένα
όνομα στην ομάδα μας και ένα σύμβολο (avatar αναφέρεται
στο πρόγραμμα) ή μια εικόνα που θα μας αντιπροσωπεύει και ζητάμε από τους
υπευθύνους να μας τοποθετήσουν σε μια ομάδα με παιδιά παρόμοιας ηλικίας στην
οποία συμμετέχουν σχολεία τόσο από την Ελλάδα, όσο και το εξωτερικό.
Εμείς
επιλέξαμε να ξεκινήσουμε τον Ιανουάριο και ουσιαστικά σαν σχολείο συμμετέχουμε
με δυο τμήματα που μπορεί να μας τοποθετήσουν στην ίδια ομάδα αλλά μπορεί και
όχι.
Ουσιαστικά θα ανεβαίνουν οι δραστηριότητές μας με τη μορφή φωτογραφιών ή βίντεο στην πλατφόρμα και θα έχουν τη δυνατότητα τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μας (οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές τους) να τα παρατηρούν και να εξελίσσεται ένα διάλογος ανάμεσα μας που θα αφορά τα κοινά σημεία και τις διαφορές στις συνήθειες και την καθημερινότητά μας, τα ήθη και τα έθιμα του κάθε τόπου, την κουλτούρα και τις αντιλήψεις για τη ζωή κα τον άνθρωπο.
Ουσιαστικά θα ανεβαίνουν οι δραστηριότητές μας με τη μορφή φωτογραφιών ή βίντεο στην πλατφόρμα και θα έχουν τη δυνατότητα τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μας (οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές τους) να τα παρατηρούν και να εξελίσσεται ένα διάλογος ανάμεσα μας που θα αφορά τα κοινά σημεία και τις διαφορές στις συνήθειες και την καθημερινότητά μας, τα ήθη και τα έθιμα του κάθε τόπου, την κουλτούρα και τις αντιλήψεις για τη ζωή κα τον άνθρωπο.
Αυτό που ενδιαφέρει ο πρόγραμμα είναι να
συνειδητοποιήσουμε ως μαθητές και εκπαιδευτικοί ότι η δική μας καθημερινότητα
συνδέεται άμεσα με παγκόσμια προβλήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, οι πόλεμοι,
οι ανθρώπινες σχέσεις κλπ και στοχεύει στην ενσυναίσθηση, στην επικοινωνία, την
ανταλλαγή ιδεών και απόψεων και στο να γίνουμε ενεργοί πολίτες όχι μόνο της
γειτονιάς μας αλλά του κόσμου.
Θα ακολουθήσουμε το πρώτο ταξίδι μάθησης
που προτείνεται και αφορά στο "τώρα και τη γειτονιά μας". Σε κάθε
βήμα η εφόρμηση γίνεται μέσα από το υλικό του ταξιδιού του Paul Salopec. Ταξιδεύουμε και
εμείς μαζί του και μέσα από το δικό του ταξίδι στον κόσμο, εμείς κάνουμε το
δικό μας ταξίδι στη γειτονιά μας, στον τόπο μας
Υπάρχουν έξι βήματα διάρκειας δυο εβδομάδων
το καθένα:
1.
Συστήνονται οι μαθητές με ένα δημιουργικό τρόπο και εξηγούν γιατί
επέλεξαν το όνομα και το σύμβολο της ομάδας τους ενώ μπαίνουν και στη
διαδικασία να γνωρίσουν τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και το πώς λειτουργεί το project.
Γνωρίζουν τον εμπνευστή του προγράμματος και το ταξίδι του και λένε τη γνώμη τους. Συστήνουν τον εαυτό τους, τι τους αρέσει, τι ζητάνε, το σκέφτονται.
Γνωρίζουν τον εμπνευστή του προγράμματος και το ταξίδι του και λένε τη γνώμη τους. Συστήνουν τον εαυτό τους, τι τους αρέσει, τι ζητάνε, το σκέφτονται.
2. Πάμε στο κομμάτι "η γειτονιά
μας" Προσπαθούμε με κάποιον τρόπο να χαρτογραφήσουμε, να αναπαραστήσουμε
τον τόπο μας. Με φωτογραφίες, με ζωγραφιές, με παρατήρηση. Εδώ ξεκινά και ο
δικός σας ρόλος που θα είναι πιο ενεργός από το επόμενο βήμα.
3. Προσεκτικότερη παρατήρηση διαφόρων
σημείων της γειτονιάς μας. εδώ καλείστε σε οποιαδήποτε βόλτα με τα παιδιά τους
στη γειτονιά να έχετε μάτια και αυτιά ανοιχτά (και το κινητό ή μια φωτογραφική
στο χέρι) και να παρατηρείτε γύρω τους τον τόπο που ζείτε και κινείστε. Από μια
απλή διαδρομή από και προς το σπίτι θα μάθει το παιδί να αντιλαμβάνεται το
περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει, να παρατηρεί τα κτήρια, το πεζοδρόμιο τις
πλατείες, το γήπεδο, τα καταστήματα, τους ανθρώπους και να μπουν στη διαδικασία
να δουν τον εαυτό τους μέσα σε αυτές τις διαδρομές, μέσα στη γειτονιά
τους. Να ακούσει, να δει, να μυρίσει, να
νιώσει.
4. Αφορά ιστορίες της γειτονιάς από παλιά. Περιλαμβάνει μια συνέντευξη με έναν παππού που μεγάλωσε εδώ γύρω, και που μπορεί να αποδοθεί είτε ως κείμενο, είτε ως βίντεο κλπ. Η προετοιμασία των ερωτήσεων γίνεται από τα παιδιά.
5. Το στάδιο αυτό αφορά σε κάποια συνήθεια
της γειτονιάς μας. Κάποιο έθιμο ή γιορτή που αναβιώνει, κάποιο γεγονός που
συνηθίζεται πχ μια θρησκευτική γιορτή, μια παράδοση, μια συνταγή, ένα επάγγελμα
που κυριαρχεί, κάτι που χαρακτηρίζει τη γειτονιά ή την περιοχή μας
6. Το τελευταίο βήμα περιλαμβάνει τον
προγραμματισμό ενός μελλοντικού ταξιδιού που τα παιδιά θα ήθελαν να κάνουν.
Ταξίδι κάπου κοντά ή πολύ μακριά. Μπορεί να είναι ένα ταξίδι εκεί που ο Paul βρίσκεται
τώρα. Θα ψάξουν να μάθουν για τον τόπο που θα επιλέξουν, και θα φτιάξουν μια
διαδρομή που θα περιλαμβάνει τα βασικότερα σημεία ενδιαφέροντος του τόπου που
θα επιλέξουν.
Τελειώνοντας το κάθε βήμα υποχρεούμαστε να
ανεβάζουμε το αποτέλεσμα του στην πλατφόρμα με τη μορφή κατασκευής, ζωγραφιάς,
βίντεο ή άλλη μορφή.
Περισσότερες πληροφορίες:
https://learn.outofedenwalk.com/
https://outofeden.s3.amazonaws.com/OOEL_CLJ1_thepresentandthelocal.pdf
https://www.nationalgeographic.org/projects/out-of-eden-walk/#section-1
https://frapress.gr/2016/11/out-of-eden-walk-ena-taxidi-sto-chrono-ke-sto-choro-me-sinodiporo-ton-pol-salopek/
Συγχαρητήρια! Καλή επιτυχία, αναμένω εντυπώσεις σας διότι σκέφτομαι να το υλοποιήσω κι εγώ από του χρόνου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε πολύ! Θα μοιραστούμε τις εμπειρίες μας!
ΑπάντησηΔιαγραφή