Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν διαρκώς οι φωνές των επιστημόνων που βεβαιώνουν ότι τα παιδιά μαθαίνουν ευκολότερα να γράφουν και να διαβάζουν αν από τα προσχολικά τους ακόμα χρόνια έχουν επιτύχει έναν σημαντικό βαθμό φωνολογικής ενημερότητας, αν δηλαδή είναι ικανά να διακρίνουν, να ¨ακούσουν¨, τους ήχους από τους οποίους αποτελούνται οι λέξεις.
Με λίγα λόγια η φωνολογική ενημερότητα είναι η ικανότητα των παιδιών να αντιλαμβάνονται ότι οι προτάσεις αποτελούνται από λέξεις, οι λέξεις από συλλαβές και οι συλλαβές από φωνήματα. Ακόμη να μπορούν να αντιληφθούν την ομοιοκαταληξία (λεμόνι/παγώνι) και να μπορούν να χειριστούν συνειδητά τα φωνήματα για τη δημιουργία νέων λέξεων αλλάζοντας κάποιο φώνημα (πόδι/ρόδι), προσθέτοντας μία συλλαβή (χέρι/μαχαίρι)κτλ.
Παρακάτω σας προτείνουμε κάποιες ιδέες για την ενίσχυση αυτής της δεξιότητας αλλά και την εξοικείωση των παιδιών με τα γράμματα της αλφάβητου:
1. Ζητήστε από το παιδί να μαζέψει σε ένα καλαθάκι διάφορα παιχνίδια και αντικείμενα. Στη συνέχεια, με τη βοήθειά σας, ενθαρρύνετέ το να κάνει αντιστοίχιση των αντικειμένων με τα φωνήματα τα οποία ακούν στην αρχή κάθε ονόματος του κάθε αντικειμένου.
2. Ζητήστε από το παιδί να συγκεντρώσει όσα πιο πολλά αντικείμενα ξεκινούν από τη φωνούλα α, από τη φωνούλα β κ.ο.κ.
3. Μπορείτε να εκτυπώσετε τις παρακάτω καρτέλες, να τις κόψετε και να κάνετε αντιστοίχιση των γραμμάτων με τις εικόνες αφού ζητήσετε από το παιδί να εντοπίσει και να προφέρει το αρχικό φώνημα κάθε εικόνας.
4. Μπορείτε να βρείτε πολλές ακόμη ιδέες για την ανάπτυξη της φωνολογικής ενημερότητας εδώ
5. Τέλος μπορείτε να παίξετε με τις παρακάτω εφαρμογές
Καλή συνέχεια.
Εκ του σχολείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου