Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2022

Ο κύκλος του νερού.

     Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο <STEM και εκπαιδευτική ρομποτική μέσα από τον κύκλο του νερού > που πραγματοποιήσαμε στο νηπιαγωγείο μας το τελευταίο διάστημα, στα πλαίσια του δεύτερου κύκλου των εργαστηρίων δεξιοτήτων της θεματικής  Δημιουργώ και Καινοτομώ, έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή τα παιδιά με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Στόχοι του προγράμματος είναι τα παιδιά να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού.

Αρχικά διαβάσαμε το βιβλίο : <Πέφτει πέφτει η σταγόνα> και πήραμε μια πρώτη ιδέα για το ταξίδι του νερού μέσα στη φύση. Έπειτα ακούσαμε ένα απόσπασμα από το έργο στου Σταμάτη Σπανουδάκη : <Οι σταγόνες της βροχής>
Τα παιδιά στη συνέχεια χρησιμοποίησαν λέξεις κλειδιά : <το ταξίδι του νερού> για αναζήτηση στο διαδίκτυο και παρακολούθησαν το παρακάτω βίντεο.


 
Επιπλέον έγινε ακρόαση του ποιήματος <Από που ήρθες ποταμάκι> και τα παιδιά δραματοποίησαν τον κύκλο του νερού με τη συνοδεία μουσικών οργάνων.













Παίξαμε και ένα θεατρικό παιχνίδι με αφορμή τον πίνακα του Van Gogh «Χειμώνας».



Κατόπιν τα παιδιά εργάστηκαν ομαδικά και δημιούργησαν μακέτες με θέμα τον κύκλο του νερού.










Αργότερα με το πρόγραμμα google slides δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη.


Επίσης με το πρόγραμμα tuxpaint ζωγραφίσαμε το ταξίδι του νερού. 


Στη συνέχεια τα παιδιά έβαλαν σε σειρά τις εικόνες του κύκλου του νερού και αντιστοίχισαν τις εικόνες κάθε σταδίου με τις ονομασίες τους.
Παίξαμε το ίδιο παιχνίδι και στην ηλεκτρονική του μορφή. Θα το δείτε πατώντας εδώ και στο τέλος της ανάρτησης.





Στη συνέχεια π
ειραματιστήκαμε με τη διαδικασία του βρασμού του νερού και τη δημιουργία υδρατμών.

Σε ένα σακουλάκι τοποθετήσαμε νερό που ζεστάναμε στο καλοριφέρ της τάξης μας και παρατηρήσαμε τους υδρατμούς που δημιουργήθηκαν.


Μιλήσαμε για την τήξη του νερού και φτιάξαμε χρωματιστά παγάκια. Έπειτα χρησιμοποιήσαμε τα παγάκια για τη δημιουργία ενός χρωματιστού ιγκλού! Αφού τελειώσαμε, με πλαστελίνη φτιάξαμε τα ζωάκια που κατοικούν στους πάγους.





Αφού συγκρίναμε τη θερμοκρασία του ψυγείου και της κατάψυξης, τοποθετήσαμε ποτήρια με νερό, κάναμε υποθέσεις και παρατηρήσαμε μετά από ώρες ποιο ποτήρι κατάφερε να παγώσει.

Ύστερα τοποθετήσαμε τα παγωμένα νερά μας σε διάφορα σημεία της τάξης και έξω απο αυτή και παρατηρήσαμε που και πότε έλιωσαν και κρατήσαμε σημειώσεις.




Επίσης μαζέψαμε μικρά σαλιγκαράκια από την αυλή μας, τα τοποθετήσαμε σε κουτί και τους δημιουργήσαμε ένα φιλικό περιβάλλον για να περάσουν εκεί μερικές μέρες. Καθημερινά παρατηρούσαμε τη δημιουργία υδρατμών μέσα στο κουτί και τη συνδέσαμε με τον κύκλο του νερού!



Παίξαμε και ένα χειροποίητο παιχνίδι αντιστοίχισης από τα παιδιά με εικόνες και λέξεις γύρω από το νερό.




Πειραματιστήκαμε ξανά...



Ανακατέψαμε αλάτι, ζάχαρη, χώμα και καφέ με νερό και ανακαλύψαμε ότι κάποια υλικά διαλύονται σε αυτό ενώ άλλα όχι.




Παρατηρήσαμε ένα πείραμα συγκοινωνούντων δοχείων.



Έπειτα πειραματιστήκαμε, κάναμε υποθέσεις, προβληματιστήκαμε και παρατηρήσαμε πως κάποια αντικείμενα βυθίζονται στο νερό ενώ άλλα επιπλέουν.

Διαπιστώσαμε ότι ένα άδειο πλαστικό ποτήρι επιπλέει ενώ ένα γεμάτο με νερό ποτήρι βυθίζεται. 

Επίσης ένα μανταρίνι επιπλέει, αλλά όταν το ξεφλουδίζουμε βυθίζεται.

Ακόμη παρατηρήσαμε πως μια πλαστελίνη σε σχήμα μπάλας βυθίζεται στο νερό, ενώ μια πλαστελίνη σε σχήμα βάρκας επιπλέει.

Στην πορεία αποφασίσαμε να παίξουμε με το ρομπότ Bee-bot και μάθαμε τις εντολές που  μπορούν να προγραμματίσουν και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί. Χρησιμοποιήσαμε καρτέλες με σύμβολα (βελάκια ίδια με αυτά που υπάρχουν πάνω στο ρομπότ) και παίξαμε ακολουθώντας τα στάδια του ταξιδιού του νερού.



Τέλος ολοκληρώσαμε το πρόγραμμά μας με μια κατασκευή για τον κύκλο του νερού.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου